keskiviikko 19. joulukuuta 2018

bujo | huhtikuu & toukokuu

Mulla on tavoitteena saada kaikki tämän vuoden bujojutut postailtua tässä joulukuun aikana, joskin epäilen vahvasti mahdollisuuksiani onnistua, haha. Lähinnä siksi, että tammikuun alkuun sattuu muun muassa yhden isomman oppimistehtävän sekä kandin tutkimussuunnitelman palautus. Mikä sinänsä ei olisi ongelma, jos a) olisin edes aloittanut kyseistä oppimistehtävää tai b) mulla ja toverillani olisi jo jonkunlainen käsitys tulevasta kandintyöstä. Paino sanalla jos. Onneksi kaikesta on tähän asti selvitty, joten eiköhän tästäkin...

Huhtikuu oli teemaltaan keltainen - siskon synttärit on huhtikuussa ja keltainen sattuu olemaan yksi hänen lempiväreistään, joten, there you go. Kuvien laatu on edelleen kamala, koska nämäkin kuvat on taidettu napsia heti tekemisen jälkeen eli tyyliin keskellä yötä pöytävalon loisteessa, huoh. En tajua mikä siinä on, että se mehukkain inspiraatio iskee aina siinä vaiheessa, kun pitäisi olla jo nukkumassa. Huhtikuussa halusin taas kokeilla päivälokeja, mutta niin paljon kuin niiden ajatuksesta ja ulkonäöstä tykkäänkin, mulla ne ei vaan aina joka tilanteessa toimi. Tehokkuuden näkökulmasta ajateltuna suosin päiväkohtaisia lokeja (ne näyttävät jostain syystä ruksittuina extranäteiltä ja tyydyttäviltä), mutta silloin kun mulla on isompi tarve aikatauluttaa tehtäviä eri päiville, tarvitsen juoksevan listan. Näyttää se juoksevakin lista tietty kivemmalta silloin, kun niitä tehtäviä on saanut tehtyä, mutta joku siinä vaan on. Huhtikuussa tulin myös taas kerran siihen tulokseen, että mulle noi vertikaaliset viikkonäkymät ei vaan sovi. Ajatuksena tykkään niistä ihan hirveästi ja keksin miljoona keinoa niiden hyödyntämiseen liittyen, mutta käytännössä en vaan pidä niistä.



Jos pitäisi poimia vain ja ainoastaan yksi kuukausi kaikkien kuukausien joukosta niin sanoisin, että mun bujoni kohdalla toukokuu 2018 oli aikamoinen game changer. En äkkiseltään saa mieleeni suomenkielistä termiä, mutta toivonmukaan saatte ajatuksesta kiinni. Toukokuussa asiat vaan loksahti paikoilleen. Ensinnäkin rakastan toukokuun introa ja kuukausinäkymää, vaikka en oikein osaa sanoa miksi. Lisäksi toukokuussa bujoon ilmestyi siivouslista edellisen tultua tiensä päähän ja kyseinen lista on muokattuna jäänyt elämään bujooni. Toukokuussa kokeilin yhden rivin sijaan kirjoittaa päivästä kaksi riviä ja tuokin aukeama on yksi suosikeistani.


Harkka oli helmi-maaliskuussa, mutta koska mä olin tuttuun tapaan tehnyt aukeamia valmiiksi etukäteen, perusharkalle omistettu aukeama löytyi toukokuun kohdalta. Pari vuotta sitten tämmöinen olisi kuulkaas ollut mulle liian iso pala purtavaksi, mutta bujoilu on tosiaan helpottanut hieman tätä mun neuroottisuuttani. Järjestelmällisyys on hyvä asia, mutta kaikesta ei kannata stressata - niin kun nyt esimerkiksi siitä, että tämä aukeama sattui väärän kuukauden kohdalle :D Hyvin se löytyi näinkin ja tätä aukeamaa todellakin käytettiin! Tämän avulla oli äärimmäisen kätevä seurata harkkapäivien pituutta ja muutenkin sitä, mitä milloinkin oli tapahtumassa. Harmi ettei tähän hätään löytynyt kuvaa täytetystä aukeamasta, mutta toki voin vielä kuvan tuosta napata jos jotakuta kiinnostaa :)


Toukokuussa mä myös vihdoin ja viimein oikeasti aloin pikkuhljaa hyväksymään sen, että on ihan ok vaihdella kahden viikkonäkymän välillä. Aina ei tarvitse olla jotain uutta ja ihmeellistä, jos vanha on toimivaksi todettu. Kesä- ja heinäkuussa oli vielä kapinamielessä pakko kokeilla erilaisia laatikkomaisia viikkonäkymiä, mutta ei vaan ollut mun juttu. Tajusin myös sen, että mä oikeasti käytän bujoa aika vähän kesällä, joten siitä johtuen seuraava bujopostaus hyppää suoraan nykyiseen bujooni. Sikälimikäli ruudun toiselta puolelta löytyy bujoilijoita, olisi tosi kiva kuulla tai nähdä minkälaisia viikkonäkymiä te itse suositte ja miksi. Vaihdatteko aina fiiliksen mukaan vai onko käytössä joku tietty viikkonäkymä, esim vertikaalinen tai horisontaalinen?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti